Czym są klasy przyczepności opon i jakie warto wybrać do jazdy na mokrej nawierzchni?

Na etykietach opon można znaleźć wiele informacji na temat ich parametrów i zachowania na trasie. Jedną z najważniejszych cech jest klasa przyczepności opony. Warto wiedzieć, w jaki sposób interpretować te dane – to klucz do bezpiecznej jazdy w trudnych warunkach.

Czym jest klasa przyczepności opony?

Klasa przyczepności opony to parametr, który określa, jak skutecznie będziemy w stanie hamować na wilgotnej nawierzchni z wykorzystaniem danego modelu ogumienia. Klasyfikacja zależy od drogi hamowania mierzonej w określonych warunkach, o których powiemy nieco więcej za chwilę. To istotna informacja szczególnie w przypadku klimatu umiarkowanego, gdzie mamy do czynienia ze stosunkowo częstymi opadami.

Opony, których klasa przyczepności jest oceniana w polskich warunkach, mają szansę lepiej funkcjonować właśnie na naszych lokalnych trasach. Przykładem może być model Dębica Navigator 3 – są to opony, które wyróżniają się doskonałymi parametrami, które sprzyjają wykorzystaniu ogumienia nad Wisłą. Opony renomowanej marki Dębica można znaleźć na SklepOpon.com.

Przyczepność na mokrej nawierzchni jest określana według skali złożonej z liter od A do G. Co ciekawe, w kategoriach D oraz F aktualnie nie znajdziemy żadnego modelu. Najskuteczniejsze opony są oznaczane literą A, a każda kolejna kategoria prezentuje stopniowo coraz gorsze parametry.

Klasyfikacja danej opony zależy od pomiarów wykonanych na wilgotnej, asfaltowej nawierzchni. Auto rozpędza się do prędkości 80 kilometrów na godzinę, a następnie hamuje – liczona jest odległość od momentu rozpoczęcia hamowania do jego zakończenia. Różnica pomiędzy sąsiednimi klasami wynosi od trzech do sześciu metrów, wobec czego kategorię A od kategorii G dzieli aż 18 metrów!

Hamowanie na mokrej nawierzchni – od czego zależy klasa opony?

Przyczepność opon jest zależna od licznych parametrów, które mają przełożenie na rezultaty w trakcie testów. Znaczenie mają tutaj różnorodne kwestie – od kształtu bieżnika, przez konstrukcję ogumienia oraz parametry mieszanki gumowej, aż po głębokość bieżnika i profil opony. Klasa przyczepności opony może przez to różnić się nawet w przypadku pozornie podobnych modeli ogumienia – nawet minimalna różnica w rozkładzie wgłębień na bieżniku lub ich kąta może wpłynąć na zachowanie pojazdu. Z tego powodu czasami ciężko sprecyzować, dlaczego dany model wypadł słabo w testach, a sama klasyfikacja niekiedy jest uznawana za nierzetelną.

Klasa przyczepności na mokrej nawierzchni – które opony kupić?

Zasadniczo przyjmuje się, że warto kupować jedynie opony z oznaczeniami A, B lub C. Większość zaufanych producentów ma możliwości technologiczne, które pozwalają na tworzenie ogumienia spełniającego wymagania najwyższych kategorii. 

Opony klasy E i niższych to produkty, których lepiej unikać. W dobie łatwego dostępu do wysokiej jakości rozwiązań z całego świata łatwo jest znaleźć ogumienie dobrej jakości – rynek nieustannie się rozwija, oferując coraz lepsze rozwiązania. Samo etykietowanie nie jest jednak jednoznacznie. Warto zastanowić się, w jaki sposób ogumienie wpływa na bezpieczeństwo jazdy i czy testy klasy przyczepności opon to faktycznie wymierny parametr.

Jaki wpływ na bezpieczeństwo jazdy ma przyczepność opon?

Oznaczenia na etykietach opon nie zawsze opisują dane zagadnienie w sposób wyczerpujący i szczegółowy. W przypadku rozmiaru mamy do czynienia z bardzo uniwersalnym wskaźnikiem – widząc model ogumienia 175/45 R14, od razu wiemy, że możemy spodziewać się konwencjonalnych opon do jazdy w miejskich realiach. W kwestii przyczepności informacje zawarte na etykiecie są jednak jedynie rezultatem eksperymentów wykonywanych w odpowiednim środowisku testowym. Warunki są tutaj dosyć ograniczone – mówimy o jasno sprecyzowanej prędkości na określonym odcinku trasy.

Tego typu pomiary nie do końca oddają zachowanie opony w trakcie jazdy w innych warunkach. Ogumienie może zachowywać się zupełnie inaczej podczas poruszania się po autostradzie z prędkością 140 km/h niż w przypadku trasy przebiegającej przez oblodzone odcinki.

To orientacyjny wskaźnik, który zdecydowanie warto wziąć pod uwagę, lecz nie możemy ślepo wierzyć, że opony klasy A ocalą nam życie niezależnie od sytuacji. Podobnie nie należy zakładać, że produkty o klasie przyczepności opony C tego nie zrobią – na drodze panują bardzo zmienne czynniki. Z pewnością jednak warto stawiać na propozycje od sprawdzonych marek, które tworzą rozwiązania na miarę naszego klimatu, przetestowane na polskich drogach.

Redakcja