Od wielu lat istnieje potężny konflikt wśród kierowców pomiędzy wyborem auta z silnikiem diesla a tym, który napędzany jest silnikiem benzynowym. Po obu stronach padają liczne atuty swoich wyborów podejmujące temat kosztu zakupu, czy też spalania i wygody użytkowania danego silnika. Jak jednak przedstawia się kwestia najważniejsza dla każdego użytkownika auta, czyli w trwałość? Który silnik jest trwalszy, a co za tym idzie tańszy w eksploatacji?

Jakie są mity na temat obu silników?

Każda pasjonująca się motoryzacją osoba doskonale wie, jakie są opinie na temat obu tych silników. Nie od dziś wiadomo, że diesel polecany jest wszystkim tym, którzy chcą mieć niższe spalanie, a także tankować tańszą ropę, co rzecz jasna przekłada się na mniejszy koszt paliwa. Z drugiej jednak strony silnik diesla uważany jest od lat za znacznie bardziej awaryjny. Liczne elementy w postaci dwumasowego koła zamachowego, pompy wtryskowej, wtryskiwaczy czy też nawet filtra cząstek stałych, są często elementem wielu legend i anegdot dotyczących tego, jak kosztowne jest ich naprawianie i jak często się psują.
Z drugiej strony znajduje się benzyna, czyli silnik uważany za trwalszy i niezawodniejszy, lecz także o wiele droższy w używaniu, ponieważ cechuje się wyższą ceną za paliwo oraz znacznie wyższym spalaniem.
Jak jednak łatwo się przekonać, w obu tych przypadkach są to mity, które obecnie nie mają większego przełożenia na rzeczywistość. Szybko bowiem się okazuje, że np. te same awaryjne części, które są zmorą silników diesla, obecne są już także w benzynach. Który zatem silnik na dziś jest trwalszy i z tego powodu lepiej go wybrać? Żeby się tego dowiedzieć, najpierw trzeba się bliżej przyjrzeć najpopularniejszym usterkom i awariom tych silników.

Najczęstsze usterki benzyny

Silniki benzynowe podzielić można na dwa rodzaje. Te, które korzystają z bezpośredniego wtrysku paliwa, oraz na te, które posiadają pośredni wtrysk paliwa. W przypadku tych drugich usterki są rzadkością, niestety tak samo, jak i takie silniki. Jeśli jednak posiada się takie auto, można liczyć, że części do niego będą naprawdę tanie.
Problem jednak zaczyna się wtedy, gdy posiada się nowoczesny silnik wyposażony w bezpośredni wtrysk paliwa. Jedną z częstszych usterek w tych autach są pompy paliwa, których koszt szacuje się często nawet na około 1000 złotych. Oprócz tego w takich silnikach bardzo często dochodzi do gromadzenia się nagaru na wtryskiwaczach, co szybko objawia się spadkiem mocy, gaśnięciem silnika oraz drastycznym wzrostem spalania. W takim wypadku niezbędne może okazać się rozebranie silnika i dokładne wyczyszczenie dolotu, zaworów, a także komory spalania.
Ogromnym problemem silników benzynowych jest również elektronika, czyli wysoka awaryjność czujnika położenia wału korbowego, wałków rozrządu, czy też spalania stukowego. Skutkiem tego będzie oczywiście check engine na desce, a także spadek mocy, zwiększone spalanie, a nawet brak możliwości uruchomieni silnika.

Najczęstsze usterki diesla

W przypadku silnika diesla lista usterek jest dość tradycyjna i powszechnie znana z powodu licznych, przekazywanych pomiędzy kierowcami historii. Tradycyjnie w nich pojawia się zapchany filtr cząstek stałych, lejące się wtryski, czy też rzecz jasna awaria koła dwumasowego oraz liczne problemy z turbosprężarką.
To, co jednak odróżnia ten silnik od modelu benzynowego, to fakt, że na jego awaryjność w głównej mierze nie wpływa charakterystyka jednostki, czy też jej złe zaprojektowanie, lecz w ogromnej większości styl jazdy kierowcy. Silnik tego typu źle znosi jazdę zero-jedynkową, czyli polegającą na gwałtownym operowaniu pedałem gazu, a także jazdę na bardzo krótkich odcinkach, czy też dokonywaniu zbyt rzadkiej wymiany oleju.

Diesel czy benzyna – podsumowanie

Obecne silniki benzynowe oraz diesla korzystają w dużej mierze z tych samych rozwiązań i części. To, co kiedyś było uważane za zmorę silnika diesla, obecnie znajduje się już także w benzynie. Jak zatem stwierdzić, który silnik jest trwalszy? Wszystko rozbija się tu o traktowanie jednostki i styl jazdy. W przypadku posiadania odpowiedniej wiedzy i doświadczenia jak jeździć dieslem będzie on zdecydowanie lepszym wyborem pod względem trwałości. W przeciwnym wypadku benzyna będzie silnikiem trwalszym.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here