Filtr paliwa – czym jest, do czego służy?

Filtr paliwa, jak nietrudno się domyślić, służy do oczyszczania paliwa z różnego rodzaju zanieczyszczeń obecnych w benzynie czy ropie. Zanieczyszczenia w paliwie mogą być obecne już w momencie tankowania baku, pochodzące ze zbiorników. Równie dobrze mogą pochodzić z wewnętrznych elementów silnika i powstają przez cały czas eksploatacji jednostki. Przykładowo, z powodu działania wilgoci na stalowy bak, do paliwa mogą się przedostawać cząsteczki rdzy. Zabrudzenia w paliwie z łatwością mogą doprowadzić do zatarcia pompy paliwowej lub uszkodzenia wtryskiwaczy. Ponadto, wszelkie zanieczyszczenia wpływają na efektywność procesu spalania mieszanki paliwowej. Oznacza to, że czyste paliwo pozwala cieszyć się lepszymi osiągami przy jego jednoczesnym mniejszym zużyciu. Nowoczesne silniki są wyposażone w szereg czujników, których zadaniem jest przekazywanie informacji do centralnej jednostki sterującej, aby sterowanie silnikiem było precyzyjne i dostosowane do potrzeb użytkownika. Zaawansowane oprogramowanie ma za zadanie tak sterować jednostką napędową, aby uzyskać maksimum mocy przy jak najmniejszym spalaniu, w zależności od temperatury, stylu jazdy, parametrów paliwa etc. Obecnie silniki są wykonywane w tolerancjach sięgających mikronów. Wszystko po to, aby było lepiej, dalej, szybciej i mocniej. Rzeczywiście, wzrasta wszystko. Osiągi, komfort, oszczędność i… ryzyko awarii. Nie oznacza to, że w starszych autach wymiana filtra paliwa jest zbędna. Filtr paliwa ma kluczowe znaczenie dla żywotności jednostki napędowej, lekceważenie zużycia tego elementu może doprowadzić do poważnej usterki. Samodzielna konserwacja jest możliwa, ale należy zrobić to rozważnie i dobrze przeanalizować swoją wiedzę oraz umiejętności w tym zakresie.
W niektórych typach aut konieczne jest umieszczenie samochodu na podnośniku lub wjazd na kanał. Jeżeli w posiadanym przez nas aucie filtr znajduje się wewnątrz baku to lepiej wykonać wymianę w profesjonalnym warsztacie.

Filtr paliwa – jak często należy go wymieniać?

Oczywiście, kluczowy jest rodzaj silnika. Filtr paliwa częściej należy wymieniać w silnikach benzynowych z jednopunktowym wtryskiem, gdyż to rozwiązanie technologiczne wykorzystuje obieg z nadmiarem. Oznacza to, że podczas pojedynczego cyklu spalania nie jest wtryskiwane całe dostępne paliwo. Wraca ono następnie do obiegu, generując większe obciążenie filtra paliwa. Ogólnie mówiąc, najczęściej należy go wymieniać co 30tys. km, choć zdarzają się modele, których producenci pozwalają na wymianę filtra paliwa nawet co 120tys. km. Szczegółowe wytyczne należy sprawdzić w dokumentacji posiadanego samochodu. Warto mieć na uwadze, że jeżeli się posiada auto z silnikiem diesla oraz pokonuje niewielkie dystanse (~10tys. km rocznie) to dobrą praktyką jest wymiana filtra raz w roku przed okresem zimowym. Nie jest to wielki koszt w porównaniu do potencjalnych korzyści.

Filtr paliwa – samodzielna wymiana

Sama wymiana filtra paliwa w starszych i nowszych autach nie jest skomplikowana. Najważniejsza sprawa to oczywiście dobranie odpowiedniego modelu do naszego auta. Sama lokalizacja i rozpoznanie filtra paliwa nie powinno już nastręczać trudności, gdy nowy filtr mamy w ręku. Najczęściej znajduje się on przy kolumnach McPhersona, grodzi komory silnika lub, szczególnie w bardziej wiekowych autach, przy zbiorniku paliwa, ewentualnie może być umieszczony wzdłuż przewodów paliwowych. Odpowiednie strzałki na obudowie filtra wskazują kierunek przepływu paliwa, co jest oczywiście bardzo ważne dla funkcjonalności tej części i należy na to zwrócić uwagę w trakcie serwisowania. Aby ściągnąć stary filtr należy zacisnąć przewody, ściągnąć opaski, a następnie go zdemontować. Czynności powtarzamy w odwrotnej kolejności w celu montażu nowego filtra. W tym momencie dochodzimy do najtrudniejszej czynności, która szczególnie w nowych typach aut może być krytyczna dla powodzenia całej operacji. Mianowicie chodzi o odpowietrzenie układu.

Odpowietrzanie układu

W przypadku silnika benzynowego wystarczy kilkukrotnie uruchomić zapłon, aby zadziałała pompa paliwa w celu napełnienia układu benzyną .
W dieslach starszego typu zazwyczaj jest zainstalowana specjalna pompka. Można ją rozpoznać w postaci „zgrubienia” na przewodach lub przycisku na samym filtrze. Należy ją przyciskać aż do uzyskania napełnienia całego układu. Nowsze jednostki są wyposażone w system automatycznego odpowietrzania, w których wystarczy kilka razy odpalić rozrusznik.
Na pewno warto zweryfikować przed rozpoczęciem operacji wymiany filtra paliwa jak wygląda procedura odpowietrzania układu dla posiadanego przez nas modelu auta.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here