Układ chłodzenia silnika spalinowego ma za zadanie zapobiegać nadmiernemu wzrostowi temperatury silnika oraz utrzymania jej w optymalnym zakresie. Odpowiednia temperatura jest potrzebna do zapewnienia prawidłowej pracy silnika. W przeciwnym razie zbyt wysoka temperatura może doprowadzić do szeregu usterek a nawet do całkowitego uszkodzenia silnika. Układ chłodzenia w silnikach można podzielić na dwa podstawowe rodzaje – bezpośrednie oraz pośrednie. Układ chłodzenia jest bezpośredni, kiedy do jego chłodzenia wykorzystuje się powietrze bezpośrednio oddziałujące na cylindry oraz głowicę silnika. Układem pośrednim nazywamy układ, gdzie ciepło pobierane jest za pomocą cieczy chłodzącej.

Skutki uszkodzonego układu chłodniczego

Uszkodzenie układu chłodzenia powoduje brak kontroli nad temperaturą silnika. Zarówno zbyt wysoka jak i zbyt niska temperatura może spowodować nieprawidłową pracę silnika i szereg uszkodzeń. W przypadku zbyt wysokiej temperatury i braku chłodzenia występuje bardzo szybki wzrost temperatury podstawowych części silnika. W konsekwencji tego następuje pogorszeniem smarowania, czyli utrata specyficznych własności smarujących oleju oraz jego spalanie. Skutkiem może być również występowanie przedwczesnych zapłonów czy wreszcie nadmierne rozszerzenie tłoka w cylindrze. Nadmierne rozszczelnienie tłoka zazwyczaj kończy się zatarciem. Również zbyt niska temperatura może utrudnić pracę silnika. Skutkiem zbyt niskiej temperatury może być między innymi gorsze warunki odparowania paliwa, zakłócony proces spalania czy większa emisja szkodliwych substancji. Praca silnika w zbyt niskiej temperaturze może również doprowadzić do wypłukiwania się oleju z gładzi cylindrowych.

Zapowietrzony układ chłodzenia – objawy

Jedną z najczęściej występujących usterek w układzie chłodzenia jest bez wątpienia zapowietrzenie układu chłodzenia. Ma na to bezpośredni wpływ brak płynu chłodniczego w zbiorniku. Płyn chłodniczy krążący w układzie kontroluje temperaturę pracy silnika. Na początku dogrzewa jednostkę, a następnie utrzymuje optymalną dla niej temperaturę. Dla prawidłowej i wydajnej pracy silnika poziom oraz jakość płynu chłodzącego muszą być optymalne. Jeśli wystąpi ubytek płynu chłodzącego w zbiorniczku wyrównawczym, to do obiegu dostanie się powietrze. Wówczas wydawać się będzie, że ilość płynu chłodniczego jest wystarczająca. Niestety tak nie będzie a pęcherzyki powietrza krążące w obiegu pogarszają pracę układu chłodniczego. W konsekwencji może to doprowadzić nawet do przegrzania silnika.

Płyn chłodniczy standardowo wymienia się co dwa lata, jednak w niektórych przypadkach wymiana powinna nastąpić wcześniej. Oczywiście między innymi w przypadku przemierzania autem dużej ilości kilometrów. Kontrolę poziomu płynu powinniśmy wykonać również w razie wystąpienia takich objawów jak zbyt wysoka temperatura silnika na zegarze mierzącym temperaturę silnika. Jeśli więc podczas jazdy wskazówka wskazuje zbyt wysoką temperaturę należy się tym zainteresować. Również jeśli zauważymy wycieki płynu należy natychmiast sprawdzić poziom płynu chłodniczego. Ubytek płynu chłodzącego w zbiorniczku wyrównawczym należy wówczas uzupełnić. Zapowietrzony układ chłodzenia – objawy opisane wyżej wskazują na nieprawidłowości związane z działaniem układu chłodniczego. Nieprawidłowa temperatura pracy silnika i brak płynu chłodniczego w aucie mogą prowadzić do bardzo poważnych usterek a w konsekwencji nawet do zatarcia silnika. Oprócz zwracania szczególnej uwagi na pracę silnika najlepszą prewencją jest oczywiście regularna kontrola poziomu płynu chłodniczego. Należy pamiętać przede wszystkim o tym, że w układzie chłodniczym nie wolno stosować zwykłej wody, zwłaszcza kranowej i zwłaszcza w okresie zimowym. Jeśli przychodzi konieczność czasowego uzupełniania braków wodą należy użyć tylko wody zdemineralizowanej. Takie rozwiązanie jest rozwiązaniem tylko i wyłącznie awaryjnym. Należy wówczas jak najszybciej uzupełnić braki płynem chłodniczym. Dbanie o układ chłodzenia jest bardzo ważnym elementem serwisu auta.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here