ciekawostki o porsche

Jest już z nami blisko 90 lat. 25 kwietnia marka obchodziła swoje 88 urodziny. Ma swoją ciemną (powiązania z III Rzeszą) jak i jasną stronę (niezwyciężony Mistrz w wielu wyścigach samochodowych). Każdy z nas zapewne widział przynajmniej raz w życiu jeden z ich kultowych pojazdów – model 911. Marka, która przeszła do historii i wciąż tworzy nowe rozwiązania, które zadziwiają cały świat. Nie tylko ten motoryzacyjny. Dlatego warto przyjrzeć się interesującym faktom z historii tej firmy ze Stuttgartu.

1. Porsche było pierwsze

Ferdinand Porsche karierę konstruktora samochodów rozpoczął od stworzenia dwóch prototypów pojazdów elektrycznych. Pierwszy z nich posiadał dwa silniki elektryczne, które zespolone zostały z piastami przednich kół i został zaprezentowany na Wystawie Światowej w Paryżu w roku 1900. Drugi pojazd elektryczny był natomiast pierwszym samochodem z napędem na cztery koła, a jego prędkość maksymalna wynosiła ok. 60 km/h.

2. Auto dla ludu

Przed wybuchem II Wojny Światowej Ferdinand opracował prototyp pojazdu, który miał spełnić założenia Hitlera dotyczące produkcji samochodu dla ludu (volks – lud, vagen – samochód). Opracowany prototyp „garbusa” kosztował tyle, co motocykl, dzięki czemu na jego zakup mógł sobie pozwolić każdy mieszkaniec III Rzeszy. Późniejszy proces sądowy dowiódł, że projekt „garbusa” oparty został na czechosłowackiej Tatrze T97.

3. Wyścig zbrojeń 

W roku 1939 zakład przeznaczony do produkcji volkswagenów szybko został przekształcony w zakład zbrojeniowy. Porsche tworzył dla Hitlera różne projekty maszyn o przeznaczeniu wojskowym. Stworzono nawet projekt czołgu Tiger (P), jednak nie wszedł on do masowej produkcji, ponieważ nie udało się rozwiązać wszystkich problemów technicznych. 

4. Nie pobity champion  

Fabryka o nazwie Porsche została założona trzy lata przed śmiercią konstruktora przez jego syna Ferry’ego. Firma jest uważana za mistrza w konstrukcji samochodów sportowych, czemu trudno się dziwić, ponieważ marka ma na swoim koncie ponad 30 tysięcy zwycięstw i pozostaje niedościgniona pod względem pobitych rekordów. Na terenie Polski od roku 2000 istnieje oficjalny fanklub Porsche, a do jego honorowych członków zaliczają się Maryla Rodowicz i Sobiesław Zasada.

5. Nie tylko samochody

Marka Porsche w rzeczywistości tworzona jest przez kilka mniejszych firm, a jedną z nich jest Porsche Design. Firma założona została przez Ferdinanda Alexandra Porsche, czyli wnuka Ferdinanda Porsche oraz projektanta legendarnego modelu 911. Porsche Design zajmuje się sprzedażą projektów, a w portfolio firmy znajdują się nie tylko samochody, ale także okulary, torebki, a nawet noże kuchenne. Porsche Design jako pierwsze na świecie stworzyło projekt zegarka z czarnym cyferblatem, który miał imitować samochodowe wskaźniki. 

6. Spór z Peugeotem

Porsche 911 to jeden z najważniejszych i najbardziej rozpoznawalnych modeli w historii motoryzacji. W przeszłości mało brakowało jednak, aby samochód ten nazywał się inaczej. Początkowo stosowano numer 901, jednak sprzeciwił się temu Peugeot, który domagał się poszanowania jego nomenklatury dotyczącej numerów z zerem w środku. Porsche 911 szybko zastąpiło więc Porsche 901, jeszcze zanim samochód stał się motoryzacyjną legendą. 

7. O jedną innowacyjność za dużo

W modelach 911 na początku lat 70, w nowatorski sposób umieszczone zostały wlewy paliwa. Otwory te znajdowały się za tylnymi drzwiami, natomiast wlew paliwa umiejscowiony był na przednim błotniku. Jak łatwo można się domyślić, ten patent sprawiał kierowcom znaczne problemy w czasie wizyt na stacjach benzynowych, więc zmiana szybko została wycofana.

8. Sprzęt dla rolników

Powszechnie znane są traktory Lamborghini, jednak Porsche na przestrzeni lat również tworzyło maszyny rolnicze. Marka stworzyła nawet specjalny traktorek dla plantatorów kawy. Maszyna była zasilana przez silnik benzynowy, aby spaliny produkowane przez silnik Diesla nie zanieczyszczały smaku ziaren kawy. Nieustannie od początku lat 80. Porsche wygrywa także nagrody za najlepszy design wózków widłowych.

9. Dodatki w standardzie

Porsche 944 z roku 1986 było pierwszym pojazdem sprzedawanym na terenie Stanów Zjednoczonych, które miało poduszkę powietrzną dla pasażera w standardowym wyposażeniu. W tamtych czasach większość producentów samochodów spodziewała się odpowiedniej dopłaty nawet za umieszczenie poduszki powietrznej w kierownicy. 

10. Hybrydy górą

Trwający 24 godziny samochodowy wyścig Le Mans polega na pokonaniu jak największej liczby okrążeń toru w czasie jednej doby. W rywalizacji udział biorą trzyosobowe zespoły. Przez kolejne trzy lata zwycięstwo zdobył zespół Porsche, który prowadził hybrydowy model 919. Samochód ten zużywał na jedno okrążenie 8 MJ, czyli równowartość energii elektrycznej zużywanej przez dom jednorodzinny w czasie trzech miesięcy.

Bogata historia, która wciąż dzieje się na naszych oczach. Co jeszcze przed nami? Jakie wydarzenia z historii tego motobrandu będa wspominali ludzie za 100 lat? Czekamy z niecierpliwością!

Artykuł przygotowany we współpracy z lukasmotorsport.pl

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here